: 331
1400.02.04 @ 9:17


درخشش اهالی فارس در پویش نذر رهایی

با همراهی و همکاری مردم، خیرین و دستگاه‌های اجرایی استان فارس، چند صد نفر از زندانیان جرایم غیرعمد در قالب پویش نذر رهایی به آغوش گرم خانواده بازگشتند و این نهضت ادامه خواهد داشت.


به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، در قانون ایران جرایم به دو دسته عمد و غیرعمد تقسیم می‌ شوند که اثر هر یک از این آنها در تعیین مجازات، متفاوت است.

یکی از مهم ‌ترین تفاوت‌ هایی که بین جرایم عمد و غیرعمد وجود دارد، قصد است. در واقع در ارتکاب به جرایم عمد، عنصر قانونی به نام قصد وجود دارد، یعنی شخص با این علم به جرم بودن عمل آن را مرتکب می‌ شود. در حالی که در جرایم غیر عمد این عنصر وجود ندارد. در واقع ارتکاب به جرم از به دلیل ناآگاهی و سهوی بوده است.

حال بسیارند کسانی که بدون هیچ قصد و هدفی مرتکب یک جرم غیرعمده شده و به دلایل مختلف از جمله مالی باید سالیان سال به زندان بیفتد. در این صورت بنیان های خانواده او رو به زوال رفته و اثرات سوء و آسیب های اجتماعی بسیاری را برای سایر اعضای خانواده به همراه خواهد داشت پس آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمد از فروپاشی ارکان خانواده جلوگیری می کند و با آزادی سرپرست خانوار به حفظ  بنیان خانواده کمک می ‌شود .

رتبه برتر فارس در آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد

رئیس سازمان بسیج حقوقدانان استان فارس در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شیراز اظهار داشت: بسیج حقوقدانان در ماموریت های به زندانیان جرایم غیرعمد توجه ویژه ای داشته تا بتواند بازی از دوش جامعه و کاهش آسیب ها به ویژه آسیب های اجتماعی بردارد.

محمد فاضل علیزاده  با اشاره به پویش نذر رهایی به منظور آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمد گفت: پویش نذر رهایی از استان فارس در هفته دفاع مقدس سال گذشته آغاز شد و در ادامه به کل کشور تسری یافت.

رئیس سازمان بسیج حقوقدانان استان فارس ادامه داد: اولین مرحله از این پویش در سالگرد شهادت سردار دلها، سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی با آزادسازی ۱۶۳ زندانی جرایم غیرعمد صورت گرفت.

وی با اشاره به همراهی و همکاری مردم، خیرین، سازمان ها و نهادهای مختلف و به همت سپاه فجر فارس، اداره کل زندان های استان، ستاد دیه استان و سازمان بسیج حقوقدانان فارس اظهار کرد: مرحله دوم پویش نذر رهایی در دهه فجر سال گذشته و همراه با میلاد حضرت فاطمه الزهرا با عنوان "مادرم به خانه برمی گردد" انجام شد که در آن ۱۱۳ زندانی جرایم غیرعمد از جمله ۱۸ زن آزاد شدند همچنین با کمک دادگستری استان فارس، ۱۲۵ نفر که جریمه آنها باقی مانده بود، آزاد شدند.

مرحله سوم نذر رهایی در ماه شعبان و به مناسبت میلاد گلهای باغ امامت صورت گرفت که به گفته علیزاده ۱۶۷ نفر از زندانیان جرایم غیرعمد به آغوش گرم خانواده بازگشتند.

همچنین در میلاد امام حسین(ع) و با همکاری استانداری و دادگستری ۱۲۵ زندانی دیگر آزاد شدند تا با وجود مشکلات مالی شدید در سالی که همراه با کرونا بود، استان فارس در زمینه آزادسازی زندانیان خوش بدرخشد و فارس سه برابر بالاترین استان در کشور آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمد داشته باشد.

رئیس سازمان بسیج حقوقدانان استان فارس از برگزاری مرحله چهارم پویش نذر رهایی در نیمه ماه مبارک رمضان و میلاد کریم اهل بیت خبر داد و گفت: از همه مردم و خیرین استان برای کمک به بازگشتن پدران و مادران به آغوش گرم خانواده دعوت می کنیم که می توانند از طریق شماره حساب /۱۱۹۹۱۱۹۹ و شماره کارت  ۶۱۰۴۳۳۷۷۷۰۰۳۰۹۶۱ بانک ملت و سامانه پرداختی همراه ستاره ۷۳۳ ستاره ۴ ستاره ۱۰۱۰ مربع به نام ستاد دیه استان فارس برای این امر اختصاص داده شده، کمک های خود را برای آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمد صورت دهند.

وی با اشاره به جلوه های زیبایی که در طی مدتاجرای پویش نذر رهایی در سطح استان فارس رقم خورده، گفت: ورزشکاری که هزینه عروسی خود را صرف آزادسازی دو زندانی کرده، شور و حرارت باشگاه های ورزشی و هیات مذهبی برای رقم خوردن این موضوع همچنین کمک های بی دریغ امام جمعه شیراز و نماینده ولی فقیه در استان فارس گوشه ای از آنها است.

این مسئول ادامه داد: مورد داشتیم که فرمانده ناحیه ای از سپاه در استان هدایای تکریم خود را صرف آزادسازی زندانیان کرده و توانسته دل پنج خانواده را شاد کند. به گفته وی چهارمین مرحله از پویش نذر رهایی در ماه مبارک رمضان انجام خواهد شد.

علیزاده از انجام کمک های مختلف به خانواده های زندانیان از جمله توزیع ۱۲۰۰ بسته معیشتی، کمک های نقدی به ۲۶۰ خانواده در دو مرحله، ترمیم و کشیدن دندان ۹۸۰ نفر از زندانیان با کمک گروه های جهادی و تجهیز کتابخانه های زندان ها در سطح استان فارس در قالب نذر دانایی خبر داد.

به گفته وی با تلاش دادگستری، شورای تامین، فرماندهان سپاه و ائمه جمعه اقدامات بسیار خوبی درخصوص رضایت شاکیان در پرونده ها انجام شده که قابل تقدیر است.

رمضان؛ ماه فرصتهای بزرگ

ماه مبارک رمضان به عنوان فرصتی برای انجام کارهای خیرخواهانه می باشد و با بهره گیری از حداکثر توان و مشارکت همگانی برای آزادی زندانیان جرایم غیرعمد می توان سبب پیشگیری از بروز آسیب های اجتماعی تهدیدکننده خانواده های زندانیان، گسترش فرهنگ نوع دوستی و مشارکت مردم در کارهای خداپسندانه و جلوگیری از فروپاشی نظام خانواده زندانیان شد.

کمک کردن و دستگیری از افرادی که گرفتار شدند از آموزه های دینی و از سفارشات موکد ائمه اطهار (ع) است و به فرموده قرآن کریم مومنان واقعی کسانی هستند که هرگز تردیدی به خود راه نداده اند و در کنار بذل جان، با اموال خود در راه خدا جهاد کرده اند.