: 227
1397.07.14 @ 9:03


افزایش 2 برابری زندانیان مهریه

با عنایت به افزایش 260 درصدی پرونده‌های تعدیل اقساط مهریه در پایتخت طی چهار ماهه امسال طبق اظهار مسئولین ستاد دیه کشور به موازات همین تعداد زندانیان مهریه دو برابر شده است.


سرعت افزایش قیمت سکه بهارآزادی طی چند وقت  اخیر به اندازه‌ای بود که برخی مردان نتوانستند پا به پای افزایش قیمت سکه جلو بروند. مردانی که بدون حساب و کتاب و بی‌توجه به توان مالی سند ازدواج را امضا کرده‌اند و اکنون با مطالبه مهریه توسط همسرانشان مواجه شده‌اند.

به گفته رئیس کل دادگاه های عمومی و انقلاب تهران هم اکنون با افزایش قیمت سکه طلای بهار آزادی آمار پرونده های دعاوی خانواده افزایش پیدا کرده است و فقط در تهران طی چهار ماه نخست امسال با افزایش 260 درصدی پرونده های تعدیل پرداخت اقساط مهریه مواجه بوده ایم.

بنا بر اعلام مدیرعامل ستاد دیه کشور نیز براساس آخرین آمار هم اکنون 4190 زندانی مهریه در زندان های کشور هستند که این رقم طی سه سال دو برابر شده است.

درباره این موضوع به تازگی رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران اظهار کرده است «در میان عموم مردم عندالمطالبه یا عندالاستطاعه جزو شروط ضمن عقد مطرح می شود و برخی تصور می کنند مهریه صرفاً در شرط عندالمطالبه قابل پرداخت است ، در حالی که در شرط عندالاستطاعه نیز مهریه ضمانت اجرایی پیدا می کند و زوجه می‌تواند به میزان مهریه خود، اموال زوج را به مرجع قانونی ارائه کند».

عباس پوریانی اعلام می‌کند «هم اکنون با افزایش قیمت سکه طلای بهار آزادی آمار پرونده‌های دعاوی خانواده افزایش پیدا کرده است و فقط در تهران طی چهار ماه نخست امسال با افزایش 260 درصدی پرونده‌های تعدیل پرداخت اقساط مهریه مواجه بوده‌ایم».

در عین حال مدیرعامل ستاد دیه نیز با اشاره به حضور 4190 زندانی مهریه در زندان های کشور گفت: از این تعداد بیشترین زندانی متعلق به استان های فارس، تهران و اصفهان هستند.

سید اسدالله جولایی در گفت‌وگو با خراسان ادامه داد: سه سال پیش تعداد آمار زندانیان مهریه دو هزار نفر بود که این رقم در سال گذشته به سه هزار زندانی مهریه رسید و طبق آخرین آمار هم اکنون حدود 4200 نفر به دلیل ناتوانی در پرداخت مهریه در زندان هستند.

وی ادامه داد: بر اساس گزارش موجود، استان فارس با 580 زندانی، تهران با 460 نفر و اصفهان با 360 زندانی مهریه بیشترین تعداد زندانیان مهریه را دارند و استان های خراسان شمالی با 25 نفر ، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان هر کدام با 30 نفر کمترین تعداد زندانیان مهریه را به خود اختصاص داده‌اند.

جولایی تاکید کرد: از آن جا که در این استان‌ها مسئله بافت خانواده و فضای عمومی ایجاب می کند که زنان به خاطر مهریه همسر خود را راهی زندان نکنند و از طرفی مهریه‌ها کنترل شده هستند و از مهریه های نجومی خبری نیست یا شکل مهریه به نحوی است که بلافاصله بعد از عقد به زن پرداخت می شود تعداد زندانیان مهریه هم نسبت به دیگر استان‌ها کمتر است.

به گفته وی اگر چه افزایش قیمت سکه در روند افزایش زندانیان مهریه تاثیر داشته ولی این موضوع عامل موثر و اصلی نبوده است چرا که در بحث مطالبه مهریه عوامل متعددی تاثیر گذار است.

جولایی با بیان این که طی سال های اخیر مطالبه مهریه توسط زنان به دلایل مختلف افزایش داشته است گفت: به گفته رئیس کل دادگاه های عمومی و انقلاب تهران با افزایش قیمت سکه طلای بهار آزادی آمار دعاوی دادگاه‌های خانواده طبق آمار نیم سال نخست امسال افزایش چند برابری داشته که البته این رقم مربوط به تعداد پرونده هاست و همه آن ها منتهی به زندان نشده است.

مدیرعامل ستاددیه همچنین افزود: معیار 110 سکه که در قانون آمده است با توجه به وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم همخوانی ندارد  و به همین دلیل با همکاری نمایندگان مجلس در حال بازنگری در این موضوع هستیم.

وی اولویت اول ستاددیه را زندانیان مهریه ندانست و تصریح کرد: با توجه به این که مردان در زمان عقد با صحت کامل عقل و اراده تعهد مالی می دهند و از طرفی در تمام دفاتر ثبت ازدواج قبل از امضا گرفتن، به داماد تذکر داده می شود که به محض امضای سند ازدواج، سند رسمی منعقد شده است و میزان مهریه به عنوان یک تعهد بالقوه در حساب زن ذخیره می شود و به محض تقاضا باید پرداخت شود و همچنین خواست عمومی خیران که با ما همکاری می‌کنند این بوده که در وهله اول خدمات ما به آن دسته از زندانیان نیازمندی اختصاص پیدا کند که بر حسب یک اشتباه یا وقوع یک حادثه پیش بینی نشده متحمل پرداخت دیه شده‌اند لذا حمایت از زندانیان مهریه هرگز در اولویت ما نبوده و نیست.